Lampan på förskoleklass

Sammanfattning

Förskoleklassen berättar att de varit på "Ire naturskola" och lärt sig om förr i tiden. De har "rockat sockorna" för att visa att man omfamnar olikheter.

Då var det dags för oss i förskoleklassen att berätta vad vi haft för oss. Vi har haft den stora glädjen att få åka till Ire Naturskola, så mycket har kretsat kring vårt besök där. Barnen fick uppleva fantastiska dagar där med många spännande inslag. Vi fick bl.a  lära oss hur man bodde, vad man arbetade med, vad man åt, vilka djur man hade för cirka 100 år sedan . Vi fick träffa flera djur och vara med när de fick sin frukost. Det var härliga dagar då barnen fick uppleva många nya saker och de var så glada och nöjda! Innan vi åkte dit fick barnen fundera över hur man levde för runt 100 år sedan. Detta är startskottet för temat  “för 100 år sedan” som vi kommer att arbeta med under våren.

Vi har även uppmärksammat det den 21/3 var “Världsdagen för Downs Syndrom”, detta för att visa på att vi alla är olika och är bra på olika saker. Olika är bra! Barnen fick om de ville “rocka sockorna”, vi sjöng “Rocka sockorna sången” och barnen ritade fina sockor. Vi tittade även på en film för att få förståelse för vad det innebär att leva med Down’s syndrom.