Lampan på åk 1

Sammanfattning

Åk 1 berättar att de arbetat med fåglar, läst i sin läsebok, målat blommor och använt sig av olika läsförståelsestrategier under vecka 11.

Dags att hälsa på i åk 1 under vecka 11. Välkomna

Denna vecka har vi arbetat med Veckans bokstav Åå. En lite klurig bokstav då ljudet ibland lätt förväxlas med bokstaven Oo.

Vi har arbetat med kapitel 7 i den gemensamma läseboken: Huset på Alvägen. Eleverna har fått svara på frågor och vi har arbetat med  “läsfixaren” reportern. Han ställer frågor på olika sätt.

I matten arbetar vi med addition och subtraktion inom talområdet 11-20. Eleverna har fått dela upp talen och därefter fått handla saker/frukter av varandra med sedlar och mynt. Vi har även arbetat med problemlösning där eleverna fått lista ut vilket räknesätt man ska använda för att lösa uppgiften.

I vårt tema har vi lärt oss om Talgoxen. Vi har sett film och bildspel med fakta sen har eleverna skrivit egna faktatexter och målat bild till.

På bilden har eleverna gjort fantastiskt fina blomster-målningar. De pryder nu väggen i studiehallen och man bli ju bara så glad när man går förbi och ser denna väggen, se bild.

Veckan avslutades med musik och ett avsnitt av “Livet i mattelandet” som man kan se på UR.se