Lampan på åk 2

Sammanfattning

Tvåorna på skolan berättar vad det gjort under vecka 10. De har gett varandra boktips, jobbat med tredimensionella objekt, programmerat bluebots och övat på välkända sagor som teater på engelska.

Dags igen för klasserna att ta över lite på hemsidan, så att ni får inblick i vårt dagliga skolarbete! Vi vet att åk 2 var de sista som bjöd på innehållet innan jul, men här kommer de igen!

Korpadalsskolans logga med en glödlampa där det står åk 2 i mitten.

Lampan på årskurs 2

Då det var det dags för årskurs 2 att berätta om vad vi har hittat på i skolan under vecka 10.

Eleverna har som läsläxa att läsa en kvart om dagen i valfri bok. Under veckan fick de för första gången presentera sin bok för varandra i mindre grupper. Eleverna fick träna både på att tala och vara en bra lyssnare, samtidigt som de fick massa bra boktips!

På mattelektionerna har vi arbetat med olika tredimensionella geometriska objekt. Eleverna har lärt sig många nya begrepp som t.ex. sidoyta, bottenyta, kant och spets.

På tekniklektionerna den här terminen har vi arbetat med programmering. Vi har lånat BlueBots från Kreativum. Under veckans tekniklektion programmerade barnen sina BlueBots mellan ord-och bildkort inom arbetsområden som vi jobbar med i andra ämnen som svenska, matte, engelska, no och so. Här övar vi t ex på geometriska mattebegrepp.

Vi har nyligen kört igång med ett nytt NO-tema: vatten. På lektionen den här veckan gjorde vi olika vattenexperiment. Barnen har fått öva på att dokumentera sina experiment med hypotes och resultat.

På engelsklektionerna senaste veckorna har vi arbetat med att läsa och dramatisera välkända sagor. Barnen har gjort ändringar i manus och improviserat fram egna repliker och nya roller. Snart är det dags för föreställning!