Vi är en PEP-skola

Skoljogg och rörelseforskning

Den 11/9 genomförde vi skoljoggen på Korpadalsskolan. Det innebär att man har som mål att eleverna på skolan rör på sig lite extra under en dag. Det finns varje år ett ändamål dit man kan skänka en springslant, i år valde vi som skola att fokusera på välmåendet på skolan och den gemensamma samvaron. På förmiddagen rörde sig elever och lärare runt en slinga i Stenbackaskogen för att samla så många rundor som möjligt. Tillsammans lyckades vi ta oss lika långt som en bit utanför kusten på Paris! Heja alla ni som samlade rörelse så bra!

I den lilla youtubevideon berättar Anders Hansen om sin forskning om hur hjärnan reagerar på rörelse. Vi på Korpadalsskolan vill passa på att tipsa er om ett av sommarpraten från i sommar som samme man höll i.Är ni sugna kan ni lyssna på det HÄR.

Han kommer också i höst att ha en egen serie som man kan se via SVTplay, den startar den 23/9 och länk finns här: https://www.svtplay.se/din-hjarna

Inspirationsskola för Gen pep

tema under hälsoveckan

Under vår hälsovecka på Korpadalsskolan togs tre områden ut i klass 5b, Rörelse, sömn och kost. de valde sedan att arbeta med dessa genom film. HÄr har ni slutresultatet.

Rörelse på skolan och klass som genomför skolklassikern genom löpning, simning, cykling och den stora utmaningen skidåkning!

Socker utställning på skolan!