Lampan på åk 4

Sammanfattning

Åk fyra berättar att de arbetar med pH-indikator mot surt och basiskt, använder varierat språk i texter och har haft prisutdelning i en tävling man har i årskursen.

I NO är fyrorna just nu inne i ett arbete som heter ”Kemiförsök”. Det utgår från en ”blå låda” som vi lånar av Kreativum som innehåller massor av material för att kunna experimentera. Vi har under veckan före lovet fortsatt att lära oss mer om syror, baser och kemiska reaktioner. Vi har testat om olika vätskor och pulver är sura eller basiska med hjälp av rödkålssaft. Rödkålssaft är en pH-indikator som ändrar färg om den blandas med något surt eller basiskt, detta är mycket spännande att studera! Det är framförallt roligt att se om hypotesen (gissningen) som man hade innan stämmer med resultatet.

Vi har också upptäckt genom olika experiment att om man blandar något surt och basiskt så sker en kemisk reaktion, något nytt bildas, nämligen kolsyra som bubblar och fräser härligt.

Vi jobbar också med att försöka använda oss av varierade ord i texter, så att man inte bara går, man kanske strosar, vandrar, hasar eller promenerar. Vi vill göra läsaren ”mätt” när de läser de texter vi skriver och därför vill vi att texterna ska innehålla ”extra allt”. Det är också lättare för den som läser om något nytt om vi jämför faktan med något som är mer familjärt. En dinosarietand är ungefär lika stor som en majskolv eller inlandsisen var lika tjock som 30 fotbollsplaner ovanpå varandra. Vi använder oss också av olika digitala verktyg för att repetera och befästa de många begreppen som dyker upp, framförallt i No och So.

I vår högläsningsbok ”Mitt storslagna liv” har huvudpersonen ett instagramkonto för en trädgårdstomte som får följa med på diverse äventyr. Vi har inspirerats av detta och har nu en trädgårdstomte som eleverna döpt till Bobo, han får följa med hem och hamnar sedan på sin egen instagramsida: @bobothegnome. Kontot är precis i uppstart, men vi räknar såklart med att det kommer att fyllas på allt eftersom! Det är svart grupp som börjar med att ha Bobo med sig hem, men även blå grupp kommer göra detsamma antagligen efter sommarlovet.

Sista dagen innan lovet hade vi utdelning i vår klasschallenge med ett pris som de vinnande lagen valt att lämna över till hela klassen och priset var att få titta på film och ha en trevlig stund tillsammans. I klassrummen visades två filmen som man kunde välja mellan, så check på den prisutdelningen, nu ser vi fram emot nästa!

Hej svejs!