Lampan på Åk 4

Välkomna till årskursen som vi följt under vecka 42, årskurs 4.

I veckan har vi på mattelektionerna arbetat med öppna uppgifter. Fördelen med den här sortens uppgifter är att eleverna uppmanas att tänka fritt. Man kan utforma uppgiften på olika sätt, i olika svårighetsgrader och det finns inte ett från början givet svar. Just den här gången utgick vi från att man skulle köpa presenter till tre personer och på det följde sedan fler frågor om inköpet.

Fyrorna har under hösten också arbetat med NTA-lådan ”från frö till frö” där man fått odla fram åkerkål och den här veckan var det dags att skörda! Man tittade också på delar ur ”Alla vi barn i bullerbyn” för att koppla till sädesslag som skördas och körs till kvarnen för att göra mjöl.

I en av våra engelskagrupper läser vi om ”The Whodunit detective agency”, mer känd på svenska som LasseMaja detektivbyrå. Där dyker upp en hel del nya ord som vi behöver öva på. Det gör vi bland annat genom att försöka bli först med att slå på rätt ord med en flugsmälla.

The flyswatter game

Hej då för denna gången!

/åk 4