Lampan på Åk 5

Hej!

Lampan har denna vecka lyst på Korpadalsskolans åk 5 och några av våra elever har därför skrivit följande lilla “rapport” 🙂

Denna veckan har vi i 5:an haft en lite speciell vecka. Vi började med att bearbeta vårt depåstopp om boken Hoppet i svenskan. Hoppet handlar om två barn som flyr från Kurdistan utan sina föräldrar.

I engelska har vi fått skriva på engelska om ett monster som vi sen fick rita själva.

På tisdagen firade vi NTA-dagen! Vi fick gå No-tipsrunda med fadderbarnen. Vi tittade på på en livesändning med Christer Fuglesang och jobbade vidare med våra månbilar.

Vi har fått instruktioner att bygga efter, men har även fått bygga lite själva och använda vår fantasi. Det finns även ett inlägg på kommunens hemsida om denna dag, där vi är med på bild :-). Det kan ni se HÄR.

Vi har jobbat med rockgruppen Europe på musiken och i klassrummet gjorde vi  även en “röris” med låten “The final countdown”. Detta gör vi för att  få mer syre till hjärnan, vilket gör oss mer koncentrerade och fokuserade. https://youtube.com/shorts/XWDojGvSYag?feature=share

På torsdagen hade vi utematte där vi bl.a. fick lösa problemlösning inspirerat av bråk. På slöjden arbetar vi med tittskåp som är inspirerade av sagor/filmer bl.a. har vissa grupper gjort tolkningar av Svampbob och Bockarna Bruse.

Idag fredag avslutade vi veckan med lite filmmys med hela åk 5 inspirerat av halloween. Då vi fick ta med oss en liten fika. Innan filmen gick vi en tipsrunda istället för idrott eftersom vissa elever i klassen var och simtränade med Ingrid på Väggabadet.

Mvh elever och lärare i åk 5