Lampan på Åk 3

Lampan på i åk. 3. eller “Hänt i 3:an” som vi brukar kalla det för.  I  veckan som gått har vi hunnit med en hel del.  Veckan började med idrott och just nu håller vi på med orientering.  Vi tränar med en karta som visar vår skolgård.  Det är lättare och lättare ju mer vi övar.

På musiken har vi pratat om Alice Tegnér och sjungit hennes visor. Det är häftigt att hon kommer här från vår kommun.  På musiklektionen funderade vi över hur en helgdagsrock egentligen ser ut och om man blåste på ekorrens tå eller satte plåster på den. Texterna till visorna är ju lite ålderdomliga.
Ett litet filmklipp från när vi sjöng två av Alices visor
kommer här!

Vi har efter valet börjat på ett nytt tema som nu handlar om vatten.  Vi har funderat på var det finns vatten och hur mycket vatten vi använder under en dag. Denna veckan har vi tittat vidare på i vilka former vatten finns, is, flytande och gasform.  Det var spännande att känna på vattnet efter att isbiten smält.  Vi tittade på en film som lärde oss om vattnets former och om vattenmolekylen H20.

Treorna har denna terminen börjat med slöjd. Det är roligt att få vara kreativ och skapa. Hälften av eleverna har textilslöjd. De syr för hand och tränar sig på att skapa med symaskinen.

På träslöjden har de skapat skyltar och luffarschack allt utifrån sin egen plan och kreativitet.

Alla grupper är överens om att det är superroligt med slöjd.

Veckan avslutades med dans, 3:ornas fredagsdans, som ni för övrigt kan ta del av på vårt instagramkonto.

Njut av helgen! /åk. 3