Lampan på Åk 2

Nu är det årskurs 2 som delar med sig av vad vi har gjort under veckan. Häng med på äventyr tillsammans med Smartiesarna!

Vi brukar börja veckan med storsamling utomhus, alla 2:or tillsammans. Efter sång och genomgång av dagen kör vi någon form av rörelseträning och drar igång veckan med en pulshöjande aktivitet. Denna vecka hoppade vi långhopprep och vi lärde oss att hoppa in och hoppa ut. Det var många som var lyckliga över att de vågade försöka och kunde! Det har under veckan blivit en populär aktivitet på våra raster!

Ett populärt inslag i vår matteundervisning är när eleverna tränar på att lösa olika uppgifter i sina lärpar. Denna vecka var det fokus på begreppen addition och subtraktion samt att visa sina lösningar på olika sätt. Det blir många bra diskussioner där barnen tipsar varandra om hur de tänker.

I onsdags var det dags för vaccination. Eleverna peppade varandra och fixade det super! Den här dagen var det många söta gosedjur som fick följa med till skolan som lite extra stöd och självklart fick de också besöka skolsköterskan och spana in sprutorna.

Att läsa är ju toppen och vi har under veckan hunnit med mycket läsning. Vi har haft högläsning i den omtyckta boken “Handbok för superhjältar”, egen tyst läsning, parläsning för varandra och läxläsning i nya läseboken ”Resan till skatten”. Vi tar hjälp av läsfixarna för att bli riktigt bra stjärnläsare och just nu jobbar vi lite extra med detektiven.

Den här veckan fick vi besök av en lokal idrottsförening och det var Carlshamns bordtennisklubb som kom. Bordtennisborden rullades ut på skolgården och vi fick testa på att spela rundpingis. Tack Carlshamns bordtennisklubb för att ni kom till oss och inspirerade oss till ännu mer rörelseglädje. Det uppskattades verkligen!

På fredagar har vi storsamling där eleverna, tillsammans i grupper, utvärderar veckan. Här får eleverna reflektera över vad de har lärt sig under veckan. Sedan följer omtyckta lektioner som musik, bild och engelska.

På engelskan arbetar vi med att utveckla den muntliga förmågan. Vi övar på att presentera oss på engelska och återberätta innehållet i boken ”The very hungry caterpillar” med stöd av bilder.

Vi avslutar veckan med en fredagsdans och önskar varandra en härlig helg!

/Åk 2