Kemins dag i åk 4 Korpadalsskolan!

I fredags den 22 oktober firade vi Kemins dag i årskurs fyra.
Vi i åk 4 hade tre pedagoger från Kreativum på besök. De lärde oss göra färg som vi sedan använde till att skapa konstverk. Där fick vi på ett kreativt sätt tänka till hur vi tar hand om jorden på ett bättre sätt.

FN-året lyfter fram de kreativa näringarnas betydelse för ökad hållbarhet. Men kreativitet är förstås viktig även inom andra branschers hållbarhetsarbete. Den som utvecklar nya lösningar med hjälp av kemiteknik är ju också kreativ.

Årets Kemins Dags-material fokuserar därför på kreativitet och på hur kemiteknik kan minska utsläppen av koldioxid.  Bakgrunden är att kemiföretag i Sverige och Europa nu investerar i teknik för att fånga upp koldioxid och omvandla den till kemiska produkter, till exempel bindemedlet i färg.