Skolmåltider som resurs

Vi hoppas att det märkts att Korpadalsskolan har extra fokus på att våra skolmåltider är en resurs för elevers lärande under skoldagen och för livet! Syftet är att eleverna ska ta del av de skolmåltider som serveras som ger energi för en hel skoldag. Anledningen är också att våra elever lär sig att våga smaka och variera sitt tallriksupplägg med olika kost för att må bra och främja god hälsa!

För att minska trängsel till skolrestaurangen ändrar vi några lunchtider som läggs lite senare runt 11.45 för våra äldsta elever. Det är därför viktigt att äta en bra frukost för att hålla energin och orken fram till lunch.

På Korpadalsskolan har vi mellan ca 100-140 elever i olika åldrar som äter frukost och mellanmål på fritids varje dag. Fritids- och måltidspersonal gör ett fantastiskt arbete för att stötta och hjälpa eleverna att välja varierat från bufféerna som serveras. Att våga och välja varierat på tallriken är ett mycket viktigt lärande för alla elever som vi också vill samarbeta med er föräldrar kring.

Frukostbuffé

• Gröt serveras två dagar per vecka
  • Naturell fil, naturell yoghurt med flingor tre dagar per vecka
  • Tre olika sorters flingor kommer finnas alla dagar, men grötdagarna serveras flingor med mjölk.
  •  smörgås med pålägg med ägg ibland.
  •  Dagligen ingår: fruktbit ibland (istället för juice), grönsak, mjölk, mjukt och hårt bröd samt matfett.

Mellanmålsbuffé

• Naturell fil, naturell yoghurt, smörgås med pålägg med kokt ägg ibland.
  • Dagligen ingår: grönsak och frukt, mjölk, mjukt och hårt bröd samt matfett.
  • Förstärkt mellanmål
  • Två gånger per vecka serveras t.ex. pannkakor, korv med bröd, grönsaker med dipp, hamburgare. De förstärka mellanmålen behöver inte alltid vara varma.
  • Mellanmål kan också någon gång i veckan serveras utomhus.

Förväntningar på våra elever

• En positiv attityd till skolmåltider, frukost, lunch och mellanmål. Elever förväntas hjälpa varandra till en trivsam stund vid måltiden där samtliga elever väljer det man önskar ur de olika bufféerna som serveras.
  • Elever vågar prova om det är något nytt som serveras. Elever provar flera gånger för att kunna lära sig variera sin kost och för att må bra.
  • När man har fritidstid till frukost och mellanmål finns en förväntan på att eleven ska äta och delta på ett bra sätt med bordsskick och bidra till en trivsam stämning under måltiderna.
  • Äldre elever agerar förebilder för våra yngre elever och att bidrar till en positiv stämning och attityd och att ta vara på skolmåltider genom att välja en varierad tallrik från bufféerna.
  • Eleverna ansvar för att duka av sin tallrik och torka av borden där man suttit och sopar upp det som slängts på golvet.
Att ta emot en Lovebomb! - Skilled
  • Information och kommunikation kring vad som serveras till frukost och mellanmål samt förutsättningar bör informeras till vårdnadshavare.
  • Vid behov kommer kontakt tas med  elever och vårdnadshavare.  Behov av extra stöd och förberedelser kring kan välja från buffén vid frukost och mellanmål.