Sista skolveckan och inför ett stundande sommarlov!

Härligt väder och sista skolveckan bjuder in till roliga aktiviteter efter skoldagen. Alla på Korpadalsskolan vill uppmuntra och ser positivt på att man träffas på skolgården för olika rörelse och olika sporter. Det är härligt med så många barn som nu går eller cyklar till skolan. Eleverna kommer till skolan fyllda av rörelseenergi och biltrafiken runt skolan minskar. Det är också glädjande att t ex Asarumsgymnasterna och AIF förlägger träningar på skolgården och i anslutningen till den.

Vi vill samtidigt också göra er föräldrar medvetna på att många barn, både från Korpadalsskolan och barn som är i elever på andra skolor just nu träffas på skolgården efter skoldagens slut. Fram till till kl 18.30 är det dock fritidsverksamhet på Korpadalsskolan. Det är därför inte tillåtet att cykla eller vara på skolgården under denna tid om du inte har en fritidshemplats.

Den senaste tiden har det varit flera barn som kört med elscootrar i hög hastighet över skolgården på fritidstiden och det har varit nära till ett par olyckor under senaste veckan. Vi vill därför uppmärksamma både barn och föräldrar att detta inte är tillåtet! Skolan ser också över möjligheten att upprätta en lokaltrafikföreskrift som begränsar trafiken på skolområdet. Just nu är det gäng med barn som har elscootrar och gäng med vanliga cyklar som träffas. Vid intilliggande parkering är det ofta samling med Epa-fordon med lite äldre unga som möts på kvällar, vilket också kan vara bra för er föräldrar att känna till.

Under kvällar och helger har det också tyvärr förekommit brott som anmälts till polisen.

För ett härligt och fint sommarlov med många lediga dagar vill vi därför uppmärksamma er på att det är många som ses på skolgården och det är bra om ni föräldrar kommer med på skolgården och kollar läget.

Inom kommunen finns ett system där alla verksamheter ska anmäla nuläget, vilket innebär att säkerhetschef, lokalpolis, Securitas och fältgruppen kan prioritera områden och finnas tillgängliga där många barn och unga samlas.

Var rädd om dig själv och din kompis!