Lampan på förskoleklass

Hej!

Denna veckan är det Förskoleklassen som är ansvarig. Även denna veckan har gått snabbt och vi tänkte delge er en del av vad vi har gjort under veckan.

I vår vision på Korpadalsskolan står det följande: En lärmiljö som gynnar rörelse över hela skoldagen är viktig för Korpadalsskolan. Rörelse påverkar inlärning positivt och gör det lättare att koncentrera sig, minnas bättre och att vara kreativ. Rörelse spelar också roll för barnens social relationer och framtida hälsa.

Detta tar vi fasta på i förskoleklassen genom att vi alltid börjar skoldagen med pulsträning ute eller inne. Pulshöjande aktiviteter som rörelsebana, morgondisco, pulshöjande stationer med rörelsekort, gemensamma lekar, cyklar, käpphästar, stafetter, hinderbana,  just dance inne på projektorn. Detta passet kan även innehålla fri lek i skolans närområde där vi kan gå till skogen eller en lekplats.

Pulsträningen är ett uppskattat inslag i vår verksamhet av eleverna.

Eleverna ges tillfälle under dagen till avslappning och återhämtning vi har mandalas, lyssna på lugn musik och högläsning.

Vår fina hinderbana på skolgården
Käpphästar och hinder som vi använder

En gång i veckan jobbar vi med Bästa bokstaven. Då tittar vi på ett avsnitt av Bästa bokstaven som finns på ur.se. Därefter pratar vi om hur bokstaven låter och hur den ser ut och skrivs. Sedan samlar vi ord tillsammans på den bokstaven. Sist så får barnen ett arbetsblad där de ska skriva orden som är på bladet och färglägga.

Vi samlar ord tillsamman, eleverna skriver orden och färglägger

Trevlig helg önskar Förskoleklassen!