Lampan på Förskoleklass

Korpadalsskolans logga med förskoleklass i mitten

Då var det åter dags för förskoleklassen att berätta om vad vi har gjort under denna vecka. Vi har tagit till vara på vintern, pysslat, sjungit sånger, varit ute lek och byggt i snön och gjort experiment, alltså fått uppleva vintern på många olika sätt och med flera sinnen.

Det som var mest spännande var experimenten där vi fick uppleva vattnets olika faser.

Vi tog in snö och barnen fick gissa (ställa en hypotes) och rita vad de trodde skulle hända med snön.

Snön smälte och vi fick se vad som fanns i snön. Barnen blev förvånade över att vattnet var så smutsigt eftersom snön var så vit.

Nu fick barnen återigen diskutera och gissa vad som händer med vattnet om det får stå kallt. När barnen fick se isen blev det en diskussion om att isen “blev mer” än vattnet.

Vi ville att barnen skulle få se och uppleva alla vattnets faser så vi kokade upp vattnet och barnen fick se och känna på vattenångan.

Det har varit en jätterolig och spännande vecka, barnen har visat stort intresse och delaktighet, de har kommit med bra och relevant frågor och funderingar.