Lampan på förskoleklass

Sammanfattning

Förkoleklassen berättar att de arbetar mycket ute i naturen nu när våren har så mycket att visa oss. Vad som behövs för ett frö ska gro, varför fåglarna sjunger och varför det luktar gödsel på våren.

Korpadalsskolans logga med förskoleklass i mitten

Då var det åter dags för förskoleklassen att berätta lite om sin vecka som var kort men innehållsrik.

På torsdagar har förskoleklassen uteskola, tillsammans utforskar vi våra närområden runt om skolan. “Trollskogen”, “Byxängen” och “Dungen” är några av barnens favoritställen. Vi leker tillsammans och har även korta arbetspass/uppdrag. Till exempel har vi använt våra olika sinnen och tittat, luktat, lyssnat och känt på våren.

Barnen upptäcker mycket i naturen. Luktar vitsippor någonting? Varför är en del vitsippor lila? Hur känns knopparna? Ibland luktar det bajs (gödsel) på våren, Fåglarna sjunger mycket på våren, varför gör de det? Barnen letar småkryp bland löv och stenar, så spännande!

Vi har även lekt lekar som man gjorde förr i tiden i vårt tema “för hundra år sedan” tex ria-ra, bro bro breja, sista paret ut och följa John men även hoppa långrep vilket har blivit mångas favorit.

Veckan avslutades med att vi tillsammans pratade om vad ett frö behöver för att gro och växa. Barnen kom fram till att det behövs sol och värme, vatten, jord och näring. Tillsammans planterade vi sedan popcornkärnor och gula ärtor. Barnen har mycket funderingar på olika fruktkärnor, så vi kommer under nästa vecka samla kärnor som vi sedan planterar för att se vad som kommer att hända. Nu väntar vi med spänning på resultaten.

Välkomna att besöka vårt Instagramkonto för att ta del av vår och skolans verksamhet via länken nedan.

Korpadalsskolans instagram