Lampan på åk 6

Sammanfattning

Åk 6 berättar om allt från hemkunskap till nationella prov. På skolan har vi avslutat läsjoggen och haft rast för hela skolan. De har också varit på teater.

Måndag 24/4 hade hela skolan en gemensam förmiddagsrast. Först samlades vi alla vid kullen för att få veta hur det gått när vi har läst under läsjoggen. Under tre veckor skulle alla elever läsa och samla meter genom lästa sidor. 1 sida = 1 meter.

I meter räknat läste vi till Tingsryd. I mil räknat  kom vi till Gran Canaria. WOW! Bra jobbat allihopa!

Efter samlingen hade vi rast och då fanns olika aktiviteter att välja på. Rastboden var öppen, man kunde läsa och Pep-crew höll i lekar.

Vi i grön grupp har hemkunskap på måndagar, denna veckan gjorde vi pastagratäng. Det var lite konstigt att äta pastagratäng klockan nio på morgonen, vi vet inte om det hade blivit godare senare på dagen, men vi hoppas det.

Det är roligt att ha hemkunskap, man får äta goda saker ibland. Till exempel så har vi bakat chokladmuffins, våfflor och fruktsallad med glass. Nästa gång ska vi göra pannkakor.

Denna veckan har vi i årskurs 6 haft nationella prov i matematik. Vi genomförde nationella prov under tisdag och torsdag. För att ladda upp inför proven har vi startat dagen med att vara ute och promenera eller gjort aktiviteter på skolgården. Det har varit uppskattat av eleverna att få starta dagen med att ladda upp på detta sätt. Vi hade ett prov på förmiddagen och ett prov på eftermiddag. Ett av delproven var utan miniräknare medan de andra tre var med miniräknare. Några uppgifter var kluriga och svåra. Mellan de olika delproven spelade vi spel tillsammans och umgicks i klassrummen, det tycker eleverna om.

Denna veckan har vi haft gästens val i matsalen och det serverades hamburgare med pommes. Vi i årskurs 6 uppskattade denna mat väldigt mycket.

Idag var vi på en föreställning på Stadsteatern som hette Pace. Det var en kille och en tjej som gjorde olika cirkuskonster. De ville förmedla hur viktigt det är med samtycke. Vi tyckte att föreställningen var häftig och imponerande vad de klarade att göra men den var djup, så den kan vara svår att förstå.