Lampan på åk 5

Årskurs fem berättar om olika saker de jobbat med under veckan.

Hej hej från åk 5!

Logga med åk 5

En dag varje vecka jobbar vi i femman med att repetera skriftliga räknemetoder för de fyra räknesätten. Det är såååå många olika områden i matte som vi ska jobba oss igenom under mellanstadiet och det här är ett sätt för att få in lite repetition mellan alla ”nya” områden. Utöver dessa fyra uppgifter lägger vi också till en repetitionsuppgift från ett annat av matematikens områden. Den här veckan blev det repetition på hur man dividerar med 10, 100 och 1000-tal.

I NO arbetar vi med blodomloppet och med att förstå alla viktiga delar och hur det påverkar alla kroppens viktiga organ. Vi arbetar mycket med bilder och försöker skapa förståelse genom att koppla ihop det med vardagshändelser, vi har också testat både vilopuls och maxpuls, blev lite extra svettigt i solen!

I SO reser vi genom nordens länder med Holger och Mortenseni ”Geografens testamente” från UR. Samtidigt går vi igenom viktiga begrepp som midnattssol och lär oss om solens och månens påverkan av världens vatten med tidvatten. Eleverna får prova på titta själva och svara på frågor om delar i programmet, ibland tittar vi tillsammans och stannar upp och pratar och skriver och ibland tittar vi helt enkelt och försöker svara samtidigt för att prova lite olika studietekniker när det gäller att se på filmer och komma ihåg.

Vi har också avslutat läsjoggen den här veckan på skolan. Där har eleverna på Korpadalsskolan läst otroliga mängder tillsammans. Som högläsningsbok har femmorna läst ”Strykpojken” av Lena Ollmark. Det är en riktigt hårresande berättelse, som innehåller många stunder då vi längtat efter att läsa vidare. Den har också gett oss väldigt många diskussioner kring olika läsförståelsestrategier där vi funderat på vad vi fått veta och vad det skulle kunna betyda. Vi har fått följa karaktärernas utveckling genom boken och fått dra många slutsatser utifrån de ledtrådar som författaren skickligt lämnat till oss. Nu väntar arbetet med att skriva en recension utifrån den här boken. Det ska bli kul att se elevernas individuella omdöme av denna läskiga, välskrivna bok.

Det var det sista inlägget för oss som femmor, nästa gång vi hörs går vi sista året på mellanstadiet.

Hej så länge från åk 5.