Lampan på åk 1

Denna veckan har vi fortsatt vårt arbete kring årstiderna. Nu är vi ju äntligen framme vid våren. Veckan före påsklovet var hela ettan på studiebesök på en bondgård i Froarp. Vi gjorde som Otis och Luna i vår läsebok. De åker buss till en bondgård men vi gick till en i vår närhet.  Våra duktiga elever gick fram och tillbaka. till Asarums IP.

Vi gick sedan i 3 omgångar till Froarps gård där vi träffade Mats, John och Lotta som driver gården. Eleverna fick se hur kossorna bor, var de mjölkas och det mysigaste av allt klappa kalvar och får. Under tiden som kompisarna var på studiebesök lekte vi andra upp på Asarums Idrottsplats. Vi hade en ljuvlig dag som ni säkert kan förstå.

Denna veckan har eleverna satt igång egna odlingar. Vi har satt sockerärtor och väntar nu med spänning på hur lång tid det kommer att ta tills vi ser det första gröna. Vi skriver planterings- dagbok där vi dokumenterar vad vi gjort och vad som händer.  Vi har tittat på Hasses trädgård och sjungit två av låtarna från programmet Ärtan Märta och Om man är ett frö.

Eftersom Aktiva veckan sammanfaller med en vecka då vi har Pingisväskorna så har vi passat på att träna lite pingis som rörelsepaus. Jätteroligt och ganska svårt. Tack för oss!/ Ettorna