Frukostvecka V 45

Varför är frukost och skolmåltiden viktig att satsa på?

Matvanor, hälsa och lärande hänger ihop och är faktorer som påverkar varandra. En bra bra frukost och skollunch kan därför ses både som ett pedagogiskt verktyg och som en förutsättning för lärande. Mätta elever som ätit en bra frukost och skollunch bidrar till en bättre arbets- och studiemiljö för såväl elever som skolpersonal. Vi arbetar mycket med att lyfta och uppmärksamma måltider inom skolan på olika sätt. Nu har vi precis haft en frukostvecka och bjudit våra elever på frukost under en morgon.

Eleverna har fått en varierad frukostbuffé att välja ifrån och i lugn och ro ätit och tillsammans diskuterat frågor och tankar om en bra frukost och frukostens betydelse.

Enligt Skolinspektionen är skolmåltiden att betrakta som en del av utbildningen. Genom att vi arbeta med måltiden utifrån ett helhets-perspektiv hoppas vi skapa de bästa förutsättningarna för att eleverna ska trivas i skolrestaurangen och äta både av frukost under en vecka och framför allt skollunchen. Det främjar såväl lärande som god hälsa hos eleverna och en bra skolmiljö.

Tack till alla elever och pedagoger för en bra frukostvecka och framförallt ett hjärtligt och stort tack till vår fantastiska måltidspersonal som gjorde frukostveckan möjlig och skolmåltider varje dag!