Till vårdnadshavare med anledning av coronaviruset

I Karlshamns kommun följer vi de rekommendationerna som Folkhälsomyndigheten föreskriver och informationen på deras hemsida uppdateras ofta.

Blekinge är ännu inte ett riskområde och verksamheten i våra grundskolor pågår som vanligt. Naturligtvis ska man vara hemma om man är sjuk, men man ska vara i skolan om man är frisk och detta gäller för både elever och personal.

Vi ber er vårdnadshavare att träna på de förebyggande åtgärderna med era barn hemma, se nederst på sidan, för att minska risken för smittspridning.

Texten nedan är ett utdrag från Folkhälsomyndigheten som vi ber alla att följa.

För att minska risken för smittspridning ska elever och personal vara uppmärksamma på symtom som feber, hosta och svårigheter att andas och vid sådana symtom hålla sig hemma. Det gäller även vid lättare symtom som halsont, snuva och muskel- och ledvärk. Rekommendationerna gäller oavsett om man varit på resa innan man blev sjuk eller inte. Elever och personal ska liksom alla andra i samhället stanna hemma så länge man känner sig sjuk och man ska vara symtomfri i två dagar innan man får gå tillbaka till skolan.

De flesta elever som går i grundskolan eller motsvarande skolformer, har skolplikt och förväntas därför vara i skolan. I dagsläget bedömer Folkhälsomyndigheten att det ur ett smittskyddsperspektiv inte finns anledning att friska elever ska stanna hemma från skolan. Bedömningen baserar sig på erfarenheter från spridning av influensasjukdom, som smittar på liknande sätt som covid-19. Baserat på samma erfarenheter så vet vi att det har ingen, eller mycket liten effekt på smittspridningen att stänga skolor. Ur andra perspektiv, som det samhälleliga och sociala fyller skolan dessutom en viktig funktion.

Nedan listas allmänt förebyggande åtgärder mot spridning av luftvägsinfektioner:

• Undvik att röra vid ansiktet och ögonen.
  • Undvik nära kontakt med sjuka människor.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när möjlighet till handtvätt inte finns.
  • Hosta och nys i armvecket eller i en pappersnäsduk. Då hindras smitta från att spridas och från att förorena händer.
  • Påminn eleverna/barnen dagligen om vikten av att vidta förebyggande åtgärder för att förhindra smittspridning.

På folkhälsomyndighetens hemsida kan du följa de senaste rekommendationerna.

folkhalsomyndigheten.se

Hälsningar