Positivt matråd och mer fokus på hälsosamma vanor.

Elever, vårdnadshavare och personal från skola och kostenheten träffas en gång per termin för matråd.

Elevernas feedback till måltidspersonalen är mycket positiv. Det är trevligt bemötande i matsalen och man får hjälp och svar på frågor som man har.

Salladsbordet som är varierat med många olika sallader och grönsaker är många elever nöjda med. Några saknar sillen på salladsbordet och det kommer att komma till inom kort. Elever och personal upplever att man vågar smaka mer på det om är nytt och grönsakerna tar slut och även den vegetariska maten går åt mer än tidigare.

Eleverna är nyfikna på innehåll i olika maträtter och ingredienser och vill veta mer. Man undrar t ex varifrån köttet kommer som serveras i matsalen.

Färskt kött och chark som kommer från vår leverantör Charkett i Karlskrona. Köttet kommer från gårdar runt om Karlskrona.

På gång är ny gemensam utemiljö mellan skola, omsorg och kost där det kommer finnas bl a odlingsmöjligheter. Tanken är att vi ska prova att odla och förhoppningsvis kunna använda något i matsalen på sikt. För att få mer inspiration och kunskap om odling och näringsriktig mat fick vi tips om föreläsare och skola som förebild.

Axonaskolan i Tollarp är en fristående grundskola med inriktning mot idrott och hälsa samt utomhuspedagogik. https://odlaiskola.blogspot.com/2019/05/varfor-vill-ni-odla-pa-er-skolaforskola.html?fbclid=IwAR0F0zs1dnQqFzmzY6sv2-KaeOCOTGL7odDBQ37EuJFT0qIB2CWWydPEEOw