Matematik utan gränser! + Minnesanteckningar från Skolbiblioteksrådet 7 mars

Kängurutävling i veckan!

Under veckan från torsdag den 15 mars genomför olika klasser på skolan Kängurutävlingen som egentligen heter
Kangourou sans frontières, vilket betyder känguru utan gränser.
Kängurutävlingen är en möjlighet för våra elever att lösa olika matematikproblem. Samma matematikproblem som elever i 60 olika länder löser under denna tid i mars. Tanken är också att inte sätta gränser för vilka utmaningar eleverna ska få möta, att alla elever ska få möjlighet att utmanas.
 Utgångspunkten är att alla ska möta problem av olika svårighet: uppgifter som de med lätthet klarar av (som alltså inte är problem), uppgifter som eleverna efter en kort fundering kan lösa, andra problem kräver  mer ansträngning, men som våra elever klarar och problem som verkligen utmanar men vi tror att eleverna lyckas lösa dem! Man behöver inte heller lösa alla uppgifter. Det finns uppgifter på 3, 4 och 5-poängnivå!
Vi är glada att många elever ska genomföra matematikproblemen under veckan och önskar stort lycka till!

Minnesanteckningar från Skolbiblioteksrådet onsdag den 7 mars 2018