Läget efter påsklovet!

I dag välkomnar vi alla friska elever tillbaka till skolan igen efter påsklovet.

På skärtorsdagen fick elever och föräldrar på Korpadalsskolan besked om ett positivt fall på skolan. Vi inledde då direkt ett förebyggande smittspridningsarbete genom att låta flera vuxna närkontakter testa sig. Samtlig personal som testade sig var negativa vilket innebär att vi inte i nuläget har någon smittspridning.

I samhället runt om oss är dock smittspridning ganska hög och jag vill därför återigen påminna om att vi alla hjälps åt att försöka hålla covid 19 ifrån skola och fritidshem.

Skola

• Vanligtvis är ett viktigt arbete för oss att främja närvaro i skolan vilken är en betydelsefull framgångsfaktor. I nuläget är det dock extra viktigt att stanna hemma vid minsta symtom. Eleven är hemma till hen är fri från symtom plus två symtomfria dagar.
  • Om någon i familjen är konstaterat covid 19 ber vi er fortsatt kontakta rektor. På det sättet får vi en övergripande bild över hur många elever som är i hemkarantän.
  • Elev i hemkarantän eller med mindre symtom kan delta i skolarbetet via google classroom och via länk vissa lektioner.
  • Viktigt med fortsatt god handhygien.
  • Vi fortsätter att vädra när lokaler är tomma och med en del utomhusaktiviteter på schemat.

Fritidshem

• Ni fortsätter att lämna och hämta era barn utomhus. Vi ser helst att ni hämtar era barn på skolgården. Ring i undantagsfall.
  • Avdelningarna går fortsatt mer gruppvis till frukost och mellanmål. Tärnan går nu lite tidigare och är först till frukost och övriga avdelningar kommer med en tids mellanrum.
  • Eftermiddagarna planeras aktiviteter utomhus och för mindre grupper planeras göra aktiviteter vid endast vissa bestämda tillfällen inomhus.
  • Från v 15 kommer fritids att vänta med att slå samman avdelningar till ca 16.30. Ni som kan hämta tidigare är välkomna att hjälpa oss med det.
  • Vi kommer att successivt jobba för en övergång för eleverna i åk 3 till avdelning Hejan.
  • Tidsändringar på schemat ändrar ni via mail så tidigt som möjligt så har vi lättare göra justeringar i verksamheten.

Tack alla för att vi hjälps åt med detta!