Information angående Coronavirus förskola och skola

Utb. förvaltningen
2020-02-27

Barn/elever som har rest i områden där coronaviruset sprids behöver ur ett smittskyddsperspektiv inte stanna hemma efter att ha återkommit från en resa, men var uppmärksam på symptom som:

 Hosta

 Andningssvårigheter

 Feber

Vid uppvisande av sådana symptom efter vistelse i områden där coronaviruset har konstaterats:

 Stanna hemma

 Ring 1177

Vårdguiden (undvik besök på vårdcentral, akutmottagning o dyl)

 Kontakta rektor för information om varför eleven är hemma (riskbedömning angående vistelse i förskola eller skola)

Nuvarande riskområden för smitta: Risk för smitta föreligger i nuläget om personer vistats i följande regioner:

 Kinas fastland

 Iran

 Sydkorea

 Norra Italiens regioner Lombardiet, Piemonte, Emilia-Romagna och Veneto (omfattar inte resa via någon av flygplatserna i regionerna eller vistelse i Aostadalens eller Trentos skidorter)

Vi ber alla hålla sig uppdaterade gällande riskområdena.

Risk för smitta:

 Oskyddad kontakt med bekräftat smittad person inom 14 dagar före symptomdebut.

Förebyggande åtgärder:

 Undvik att röra ansikte/ögon

 Undvik nära kontakt med sjuka människor

 Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten – före måltid, mathantering och efter toalettbesök

 Nys/hosta i armvecket eller i pappersnäsduk

För mer och aktuell information:

Folkhälsomyndighetens information till skola och förskola Folkhälsomyndighetens webbplats