Från ”Hälsoveckan”

Under hälsoveckan uppmärksammade vi också hur mycket mat som slängs efter servering i matsalen. Under en testperiod under två veckor i mars slängdes det 66,4 kg mat från Korpadalsskolans matsal.

Under testperioden Hälsoveckan + förra veckan blev det tyvärr en ökning – resterna vägdes till 74,9 kg! En dag när det var färsruta slängdes det mest mat 10,4 kg och den dag under testperioden där det slängdes minst blev det sammanlagt 4,5 kg. Ofta slängs det mer mat när det är populär mat i matsalen. Här har vi mer att jobba med för hållbar utveckling.

Hur tar vi oss till skolan?

cykel      buss               bil               gå                                    buss          bil             cykel          gå

Bilåkandet har ju minskat till fördel för cyklandet även gåendet har minskat men det beror väl på att några av dem börjat cykla också.

Håll utkik – det kommer snart några fina elevfilmer från Hälsoveckan….