Våren är här – CYKLA, GÅ ELLER ÅK SKOLBUSS TILL SKOLAN!

Vårprojekt i rörelsens tecken!

Nästa vecka provar vi ett nytt litet ”vår-projekt”, där vi uppmanar våra elever att cykla, gå eller åka skolbuss till skolan. Gärna i sällskap med en eller flera kompisar.

En ny doktorsavhandling av Jessica Westman från Karlstads universitet visar hur valet av transportsätt och aktiviteter under resan till och från skolan påverkar barns välmående och prestation. Läs artikeln – genom att klicka på rubriken nedan:

BARN SOM SJÄLVA TAR SIG TILL SKOLAN ÄR MER NÖJDA OCH PRESTERAR BÄTTRE

Vi hoppas att vi över en tid ska se en ökning av antal cyklar i våra cykelställ på skolan och samtidigt sker en undersökning angående antalet promenader till skolan.

Elever i årskurs 1 kommer att börja med att ansvara för undersökningen under de närmaste två veckorna. De kommer räkna cyklar och undersöka antalet elever som promenerar till skolan. Statistiken kommer eleverna arbeta med under matematiklektionerna och redovisa resultaten med diagram.

Följ gärna vidare redovisningen på vår hemsida.