Välkomna till ett nytt läsår på Korpadalsskolan!

Vi vill hälsa alla elever och föräldrar välkomna tillbaka till ett nytt läsår på Korpadalsskolan. Särskilt välkomna till våra nya sexåringar och deras föräldrar tillsammans med flera nya elever som börjar i olika årskurser vid läsårsstart. De senaste åren har vi fått många nya elever till Korpadalsskolan och närmar oss nu en skola med 370 elever.

Det är alltid roligt och spännande med start av ett nytt läsår. Vi ser fram emot att träffa våra elever på onsdag 8.10. Vi kommer traditionsenligt att fira att skolan startar som vi brukar göra, men i år sker det mer gruppvis med tillhörande flagghissning och överraskning.

Rörelse och hälsa

Vi fortsätter vårt fokus på rörelse och hälsa som både är en skydds-, frisk och glädjefaktor. Det känns särskilt viktigt som en förebyggande åtgärd i en tid med coronavirus.  Detta läsår kommer vi att ha extra fokus på att öka medvetenheten och se skolmåltiden som en resurs för att må bra och en bra förutsättning för att orka och lära under hela skoldagen. Vi har ett nära samarbete med måltidspersonalen där vi tillsammans tagit fram riktlinjer som ska hjälpa oss att lyfta och se positivt på skolmåltiden.

Rörelse stärker också koncentration och kreativitet vilket en bra grund för skolarbetet. Rörelse och hälsa finns med som en naturlig del under skoldag och i fritidsverksamheten. Vi vill också i sammanhanget lyfta upp ”Hur tar du dig till skolan” – kampanjen. Vi ser gärna att våra elever går eller cyklar till skolan samt åker skolskjuts för de elever som gör det.

Coronapandemin

Läsårsstarten 2020-21 är inte riktigt som vanligt eftersom det råder en pandemi och vi på skola och fritidshem behöver göra olika förebyggande åtgärder för att minska smittspridning. Se bifogad information under fliken ”föräldrasamverkan” om hur vi arbetar med det. Vi uppdaterar oss och följer den aktuella utvecklingen. Vi kommer därför att anpassa och ändra riktlinjer på inrådan av Folkhälsomyndigheten, Skolverket samt regionens smittskydd när det blir aktuellt.

Det är viktigt för oss att barnen känner till förebyggande åtgärder för covid 19 som vi alla ska följa samtidigt som vi är måna om att skapa en trygg, lugn och så vanlig skoldag och fritidstid som möjligt under rådande omständigheter.

Utvecklingssamtal,  föräldramöte och Forum för samråd

Vi planerar att genomföra utvecklingssamtal som vanligt under veckorna 37-39. Föräldramöten kommer vi dock skjuta fram eller genomföra på något alternativt sätt. Det är viktigt för oss att samverka med er föräldrar på olika sätt. Vi kommer därför att  bjuda in föräldrarepresentanter från varje årskurs till Forum för samråd inom kort.

Varmt välkomna till ett nytt läsår!

Annica Clarin, rektor tillsammans med all personal