Välkomna till ett nytt läsår 2018-19

Hoppas ni alla haft en riktigt skön sommar och ledighet. Denna sommar har verkligen bjudit oss på mycket sol och värme och gett många möjligheter till härliga aktiviteter som hör sommaren till. Vi hoppas nu att alla barn börjar längta till tisdag och ser fram emot nya läsårets första skoldag!

Under sommaren har Korpadalsskolan fått besked angående en del av skolfastigheten. Det gäller den nedre delen av skolan där vi har fritidsavdelningen Tärnan och kapprummet för blivande 3a. Efter noggranna undersökningar i fastigheten har det visat sig finnas fukt i några av dessa utrymmen och byggkonstruktioner behöver åtgärdas. Då semester kommit emellan kan byggföretaget inte starta renovering förrän v 35 och kommer att pågå under höstterminen. Detta besked har gjort att vi tvingats hitta nya lösningar för vår organisation till skolstarten, vilket kommer se ut på följande sätt:

• 4a och 4b kommer att arbeta mycket tillsammans och kommer ha tillgång till biblioteket och ett klassrum (tidigare 6b:s klassrum).
  • 1a kommer att ha sitt klassrum bredvid åk 4 (tidigare 6a:s klassrum).

För fritidsavdelningen Tärnan blir det också omorganisation:

• 1a:s elever placeras på Gladans fritidsavdelning
  • 1b:s elever fortsätter som innan sommaren att vara placerade på Falkens fritidsavdelning.

Berörda barn- och elevgrupper kommer få lite mer information från respektive klass och fritidsavdelning.

Byggnadskonsulten har även genomfört en vidare utredning för hela skolbyggnaden, men i skrivande stund har vi inte fått några besked på vad den har visat.

Som ni säkert förstår har vi arbetat och tänkt mycket på hur vi på bästa sätt ska organisera för en fortsatt bra skol- och fritidsverksamhet och ser att lösningarna ovan är de bästa i nuläget. Det viktigaste för oss nu är att renoveringen av fastigheten i minsta möjliga mån ska påverka elever, personal och er föräldrar. Utbildningsförvaltning ger oss stöd i arbetet och har ni frågor, kan de även ställas till verksamhetschef Martin Åsman eller förvaltningschef Patrik Håkansson.

Jag kommer att kontinuerligt informera er om läget för fastighet, renovering samt framförallt vårt pedagogiska arbete. Information kommer läggas ut på vår gemensamma hemsida www.korpadalsskolan.com. Genom att gå in och prenumerera på länken får du direkt veta när något nytt lagts ut.

Vår utveckling av utemiljön är på gång. Första etappen vid cykelställen kommer vara klart ungefär vid skolstart. Några veckor in på läsåret kommer barnen kunna använda bl a klätterställning och gungor vid Gladan. Gagarinken är just nu nedmonterad, men kommer så fort allt är klart få en plats på den nya asfalteringen på samma lekområde. Planeringen därefter blir multiarenan och sista etappen blir hinderbana på gräsytan. Förhoppningen är att vi kommer ha en stor och fin invigning någon gång i slutet sept/början oktober.

Vi har som sagt fått en del utmaningar så här inledningsvis av läsåret, men vi kommer göra allt för att all undervisning och fritidsverksamhet ska pågå som förut. Det är glädjande och mycket betydelsefullt att samtlig behörig personal är på plats vid läsårsstart och vi är glada för att hälsa Anna Melander välkommen i september. Hon kommer att undervisa i musik främst på mellanstadiet. Positivt är också att vårt fritidshem samverkar mer med Hejans fritidsverksamhet.

På tisdag kommer vi som traditionen bjuder att inleda läsåret med att fira skolstarten med ett ”Skolstartskalas” där vi hissar flaggan och samlas vid kullen. Vi välkomnar bl a våra nya elever på skolan i förskoleklassen genom en ”trygghetstunnel”.

Vi längtar nu alla efter våra elever och ser fram emot ett nytt fint läsår tillsammans!

Annica Clarin,  Rektor Korpadalsskolan 0454-30 75 02

www.annica.clarin@karlshamn.se