Skapa läslust i sommar! Information till dig som förälder

Det här är en uppmuntran till dig att hjälpa ditt barn läsa under sommarlovet. Visst är det lov och ingen skola, men att inte läsa under hela sommaren gör att barn tappar mycket av de läsfärdigheter de lärt sig under skolåret.

På bara ett sommarlov kan gapet mellan ett läsande barn och ett barn som inte läser utgöra 3 månaders skolundervisning! Det finns en hel del forskning kring det som på engelska kallas ”summer reading loss”, dvs sommarlovstappet i läsförmåga. Studier visar att hela 45% av eleverna i lågstadiet tappar i avkodningsfärdighet och det är de redan svaga eleverna och de barn som är minst motiverade som tappar mest.

De goda nyheterna är att du som vuxen kan hjälpa ditt barn att utvecklas även under sommarlovet.

• läsning är det bästa sättet att bli bättre på att läsa (om man kan avkoda)
  • läsning skapar ett större ordförråd
  •  det är i lustläsningen som ett intresse för läsning formas

Genom läsning kan du och ditt barn upptäcka nya världar, leva tusen liv och resa genom tid och rum! På biblioteket kan ni låna böcker helt gratis och personalen är bra på att tipsa om böcker! Det finns även appar med e-böcker och vissa erbjuder möjligheten att gratis ladda ner ett antal böcker. Kika tex på Bibblix, där alla kan ladda ner appen och provläsa tre böcker utan lånekort: http://www.bibblix.se/ .

FRÅN FÄRDIGHETSFÖRLUST TILL LÄSLUST

Fyra tips till dig

I skolan får eleverna tips om Sommarboken – Hoppas många barn vill vara med och läsa i sommar !