Renovering och ombyggnad Korpadalsskolan

I slutet av förra veckan togs slutgiltigt beslut om genomförande för renovering och ombyggnation för Korpadalsskolan. Förvaltningarna har nu även tagit beslut om att göra en nybyggnation inne på skolan, vilket innebär att man kommer att flytta expedition och personaldel till nedre delen av skolan tillsammans med en ny välkomnande entré. Nuvarande expedition och personalrum kommer att byggas om till klass- och grupprum. Uulas Arkitekter AB har ritat det nya förslaget på planlösning och har hittat ändamålsenliga lösningar utifrån den befintliga skolbyggnad som finns.

Då utgångsläget för renovering och utbyte av träpanel för fasaden var komplicerat har genomförandet diskuterats i samråd med Arbetsmiljöverket (Växjö). Arbetsmiljöplan är upprättad och kommer kontinuerligt uppdateras under arbetets gång.

Tillsammans har man nu enats om att montera ner även tegelväggen. Detta gör att man lättare kan ta bort alla delar av ytterväggen utifrån och snabbare bygga upp väggen igen. Någon del av väggens material är gjort av eternit. Nedmonteringen av väggarna kommer att ske under kvällstid från 16.00 med start ikväll och en vecka framåt. Återuppbyggnaden kommer sedan påbörjas på dagtid.

Vi på skolan fortsätter såklart att respektera avspärrningarna.

Tidsplanen som skolan fört fram är att ombyggnaden med byte av expedition och nya klassrum måste vara klart till läsårstart i augusti 2019 samt en önskan om att så många delar av fasadbyte som möjligt kan ske under sommarlovet. Tidsåtgång kommer att följas upp och beräknas mer exakt under första byggetappen och information om tidsplan kommer vidare. Det viktiga för vår verksamhet är att det inre arbetet får fortgå med så lite påverkan som möjligt.

Vid ev övriga frågor hänvisas till verksamhetschef Martin Åsman    martin.asman@karlshamn.se