Pep Forum

22 november fick Korpadalsskolan inbjudan att delta på scenen på Pep Forum 2019. Vi valde att presentera arbetet genom den film som nu ligger öppen på skolans hemsida. Det var hedrande och kul att få vara med i detta sammanhang. Stort tack till elever, personal och föräldrar som gjorde filmen möjlig!

Presentation av arbetet med den Goda rasten på scenen vid Karolinska institutet

Pep Forum 2019 – Ledarskap för alla barns hälsa

Temat för dagen och den gemensamma nämnaren handlade om att alla visat på stort ledarskap i en av vår tids stora samhällsutmaningar. Bla lyfte Barnombudsmannens tankar om att barnkonventionen som blir lag 2020 och en engagerande föreläsning av Glada Hudik-teaterns grundare Pär Johansson. Kronprinsessparet talade också om varför de tar på sig ledartröjan för barn och ungas hälsa.

Bakom inspirationsdagen står stiftelsen Generation Pep, som kronprinsessparet är initiativtagare till. Victoria och Daniel var därför självklara gäster på fredagens evenemang.

Stiftelsen utkom i mars i år med hälsostudien Pep-rapporten 2019, som bland annat visar att mer än var femte 7 till 9-åring sitter tre timmar eller mer framför en skärm varje dag, utanför lektionstid. Rapporten visar också att bara fyra av tio barn äter grönsaker varje dag.

Brist på fysisk aktivitet tillsammans med ohälsosamma matvanor ökar risken för en rad sjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom – men kan även påverka psykiskt och leda till depression och sömnstörning.

Korpadalsskolan fortsätter att vara en skola i och för rörelse!

Ett svar på ”Pep Forum