Med hälsning om en trevlig påskhelg och ett fint påsklov

Det är vår i luften och vi har en stundande påskhelg med skollov framför oss. Samtidigt som det är en mycket speciell och allvarsam tid som råder med Covid-19,  som vi alla på bästa sätt försöker att anpassa oss till.

För oss i skolan och på fritidshemmet har vi efter hand som myndigheter och utbildnings-förvaltning gett oss riktlinjer varit mycket noga med att följa och anpassa verksamheten efter de förutsättningar vi har.

Det är viktigt för oss att skapa en lugn och trygg miljö i skola och fritidshem. Med dagliga rutiner och ordinarie undervisning. På Korpadalsskolan finns stor kunskap och vana att arbeta digitalt, vilket både personal och elever har stor nytta av.

Tillsammans med er föräldrar hjälps vi åt på bästa sätt att förhålla oss till rådande omständigheter.  Vi är glada för att vi i nuläget har nästan alla våra elever i skolan och personal på plats. Men det är viktigt att fortsätta tänka på:

1. Man stannar hemma när man är sjuk och två dagar efter tillfrisknade.
  2. Elever till sjukskrivna vårdnadshavare eller som har syskon sjuka hemma ska inte vara på fritids.
  3. Eleverna är noga med att tvätta händerna ofta och länge.
  4. Tänka på att om man skulle behöva hosta och nysa göra det i armvecket eller i en pappersnäsduk.

Korpadalsskolans rörelsesatsning känns rätt i tiden som både skydds- och friskfaktor för god hälsa och lärande. Det blir därför naturligt med många möjligheter till både undervisning och rörelse utomhus.

Nya utegrillen och kök

Fritidshemmets verksamhet har just nu också mycket fokus på utomhuspedagogik av olika slag. Nu förbereds t ex för att prova odling som blivit en ny möjlighet genom den nya uteplatsen vid Östralycke med både paviljong och odlingslådor. Detta projekt påbörjas så smått under påsklovet. Det blir även invigning av den nya utegrillen & kök. Mysiga mellanmål utomhus kan därför bli möjligt lite oftare framöver i vår.

I matsalen har vi tillsammans med måltidspersonalen successivt hittat olika rutiner och hållbara nya lösningar.  Vi ändrar också i matsalsschemat, så det blir färre elevgrupper samtidigt. Det skapar lugn och ro för bättre matro, men också  att vi alla kan hjälpas åt med en bra och ren miljö i skolrestaurangen.

Våra planer på att samverka med Östralycke har lagts på vänt, men det kan samtidigt vara fint att veta att flera klasser nu inför påsk arbetat med olika påskhälsningar som skickas till äldreboendet inför påskhelgen. Vår fina skolkör ”Sångfåglarna” spelar nu in sina sånger för att personalen på Östralycke istället för live, kan spelas upp melodierna via Spotify om några veckor.

Jag önskar er alla en fin och vårlig påsk och på återhörande efter lovet.

Annica Clarin, Rektor Korpadalsskolan