Lampan på förskoleklass

Hej!

Förskoleklassen genomsyras alltid av ett värdegrundsarbete och just nu arbetar vi lite extra med detta.

Vad innebär det att vara en bra kompis?

Det försöker vi tillsammans ta reda på genom att möta denna fråga på många olika sätt. Exempelvis i lek, sång, samarbetsövningar och diskussioner.

Genom samarbetslekar får barnen en ökad känsla av grupptillhörighet och trygghet, vilket i sin tur är viktigt för att kunna bygga goda kompisrelationer.

I olika kompis-relaterade dilemmaövningar får barnen öva på att både ta och ge talutrymme, samt att stå för sin egen åsikt.

Vi tittar även på olika avsnitt från Ur-play där “Djuren på djuris börjar skolan”. Där stöter djuren på olika kompis-dilemman och problem. Vi stannar upp och samtalar både under filmens gång och efteråt. Detta brukar resultera i bra diskussioner kring hur djuren känner sig och vad djuren hade kunnat göra annorlunda för att undvika sina problem. Detta får barnen att lättare kunna relatera till sina egna relationer och hur man känner i olika situationer.

I våra grupper har vi tillsammans  skapat ett vänskapshjärta och en tankekarta kring hur man är en bra kompis.

Detta kompis-temat kommer fortsätta hela läsåret och desto mer vi övningar vi genomför tillsammans, desto mer har barnen att relatera till när vi stöter på nya utmaningar.

En härlig helg önskar vi er! / Förskoleklass