Lampan på åk 5

Sammanfattning

Åk 5 berättar att de arbetar med att stavningsregler och texter. I NO med matspjälkningssystemet. Historia och Religioner i SO samt gör instektshotell i slöjden.

Logga med åk 5

Nu är det 5:ans tur att skriva om veckan efter påsklovet! Vi är äntligen igång i skolan igen efter det sköna påsklovet och vi är alla lite trötta. Vi startade veckan med soligt och härligt väder vilket alla i skolan har varit glada för. Det har varit så varmt så vi i 5an har till och med börjat med idrott ute, vi lekte dunkgömme som alla tyckte var jätteroligt och sprang ett par jobbiga backintervaller.

I SO har vi börjat jobba med historia om Gustav Vasa, vem han var och hur det gick till när han blev kung. Bland annat har vi jobbat med en lucktext om hans väg till makten och haft diskussioner om orsaker och konsekvenser. Vi har inte bara jobbat med historia i SO, utan vi har också läst mer om de tre Abrahamitiska religionerna. Islam, Judendom och Kristendom.

I NO jobbar vi med kroppen och i veckan har det handlat om  matspjälkningen. Många tyckte att det var coolt och spännande och nu har vi full koll på det ;). Vi har lärt oss vad alla delarna heter och vad de har för funktion och vart de sitter i vår kropp. Nästa vecka så har vi en check på det som vi förbereder oss på! Vi ska spela in filmer där vi berättar hur matspjälkningen fungerar.

I svenskan har vi jobbat med stavning de sista veckorna t,ex med sj-ljudet men vi har inte bara jobbat med det. Vi har också jobbat med hur man skriver dialoger och var, när och hur vi ska skriva en dialog. Detta gör vi för att vi ska få till spännande texter och förbättra dem.

På slöjden gör eleverna kreativa och färgsprakande insektshotell. Perfekt efter att eleverna avslutat området “från frö till frö” där de bland annat fick lära sig om insekternas betydelse för miljön.

/Åk 5