Lampan på åk 2

Sammanfattning

Här skriver åk 2 om hur deras vecka har varit. Bilder finns med som visar julpyssel, föräldrar som berättar om sina yrken, uppdrag att göra om kroppen samt olika julkalendrar.

Skolans logga med åk 2 i fokus

Hej!

Veckan som gått var lampan på årskurs 2. Häng med smartiesarna!

Äntligen är det adventstid och vi har kommit igång med julförberedelserna. Vi håller även på att träna för fullt inför vårt luciaframträdande. På korpadalsskolan är det alltid årskurs 2 som lussar, vilket betyder att det i år är vår tur.

Bilder på egenpysslat luciatåg och granar och snöflingor av papper.

Varje vecka har vi storsamling tillsammans 3 dagar i veckan. Då samlas alla 55 elever och gör olika saker. Just nu är det mycket fokus på att träna inför lucia, men vi brukar även ha klassråd och diskutera aktuella ämnen. Nu jobbar vi med temat “Att leva i  närområdet” och då kommer föräldrar hit och berättar om sina yrken. Det är väldigt spännande och intressant och barnen ställer många frågor.

Storsamling i åk 2 och förälder som är polis hälsar på och berättar om yrket.

På NO-lektionerna arbetar vi med tema kroppen. Den här veckan har vi gjort experiment med musklerna t ex tagit pulsen vid vila och efter rörelse, suttit i jägarvila, gjort knäböj och hoppat stående längdhopp.

Längdhopp och jägarvila för att kolla pulsen i vila och arbete.

Engelsklektionerna inleder vi alltid med att presentera oss för varandra. Nu fokuserar vi på att ställa frågor. Vi har också läst engelska barnböcker och skrivit bokrecensioner.

Presentera dig själv på engelska "Do you have a nickname?"
Bokrecensioner av olika böcker på engelska

December månad innebär kalendertid. Vi öppnar vår tomtekalender och såklart skolans egna adventskalender som vi hoppas att ni följer på vår hemsida. Det är olika uppdrag varje dag.

Åk 2 har en egen kalender med olika uppdrag för alla dagar i december, de följer också skolans egen kalender, som finns på  hemsidan.

Vi önskar er alla en riktigt skön 2:a advent.