Fin invigning och en ny härlig utemiljö på Korpadalsskolan!

Varmt tack alla, för er medverkan på invigningen och gjorde den till ett fint och minnesvärt tillfälle för Korpadalsskolan att samlas kring för rörelse, idrottande och lek. Jättekul med tidigare elever som gått på Korpadalsskolan som spelade fantastiska trumpetfanfarer när våra elever klippte band! Korpadalssången passar också alltid fint vid gemensamma tillfällen!

Nu har Korpadalsskolan verkligen en härlig utemiljö med bra förutsättningar för varierade möjligheter till rörelse och idrott av olika slag och som kan användas över hela dagen. Stort tack till förvaltning och BUS-nämnd som möjliggjort resurser för utvecklingen av utemiljö. Detta har dock blivit verklighet genom ett strategiskt arbete och utifrån verksamhetens tydliga vision och brett arbete kring betydelsen av rörelse och hälsa för att må bra och lära sig. Elevers inflytande och delaktighet har förstås också varit en väsentlig del i det färdiga resultatet som vi nu kunde inviga.

Speciellt tack också till Carlshamns innebandyförening som höll aktiviteten på Multiarenan. Nu vet vi att det funkar att spela bandy på planen! Från v 45 kommer skolan ha ett bestämt schema för Multiarenan med olika bollsporter vid varje tillfälle. På det sättet kommer spelen variera och elever får möjlighet att prova olika sporter. Vid en annan period kommer vi köra kanske prova att schema för olika elevgrupper.

Vi hoppas på vidare samarbete med lokala idrottsföreningar för att miljön ska användas på bästa sätt och för rörelse och idrott i anslutning till skolans/fritidshemmets slut. Hör gärna av er med idéer och önskemål kring olika samarbeten. Det är också ett bra sätt att tillsammans ta hand om och vara rädda om den nya utrustningen.

Nu har vi en fin miljö för ge våra elever likvärdiga möjligheter för bra rörelse och hälsa. Men det stora och viktiga pedagogiska arbete handlar om vad vi gör i lärmiljön och att vi använder den på rätt sätt. Som inspirationsskola hos Genereration Pep tillsammans med våra hälsoråd med elever och pedagoger  kan vi även inspireras och utvecklas i detta arbete.